Щорічно в Україні викидається близько 3 млн. свинцево-кислотних акумуляторів для автомобільного транспорту.
За оцінкою фахівців, з такою кількістю відпрацьованих акумуляторних батарей (АКБ) у навколишнє середовище потрапляє близько 80-90 тисяч тонн свинцю і свинцевих сполук, не менше 21 тис. тонн розчину сірчаної кислоти та близько 10 тис. тонн інших компонентів, які можна використовувати повторно, передає Термінал.
«В Україні лише 20-25% акумуляторів для автомобільного транспорту збираються для утилізації, - зауважують експерти. - Це практично неконтрольований і найбільш небезпечний в екологічному плані процес».
Наразі сучасне переробне підприємство з рекуперації свинцю працює Дніпропетровську. Завод був запущений Міжнародною науково-промисловою корпорацією «Веста» на базі заводу з виробництва акумуляторних батарей у вересні 2011 року.
Метал, який витягується зі старих автомобільних акумуляторів, використовується у нових АКБ. Потужності заводу дозволяють виробляти до 22 тис. тонн свинцю та свинцевих сплавів у рік. Згідно з даними, підприємство здатне щорічно переробляти близько 3,5 млн. використаних акумуляторів, при цьому вилучаючи не тільки свинець, але й супутній кристалічний сульфат натрію, який використовується у скляній промисловості, а також гранульований поліпропілен та шлак для дорожньо-будівельної галузі.
«Всі ці речовини з'являються у результаті переробки електроліту, яким заповнені акумуляторні батареї, - розповідають у «Весті». - У підсумку загальна ефективність очищення акумуляторного лому може доходити до 99%».
Як зазначають фахівці, у процесі переробки АКБ вся вода використовується у режимі зворотного циклу. «Технологія рекуперації передбачає зниження концентрації оксидів азоту та зменшення більш ніж на 20% споживання природного газу завдяки застосуванню газокисневих (замість газоповітряних) пальників у роторних плавильних печах», - пояснюють у «Весті».
Наразі в Україні оптові партії використаних акумуляторів збирають на переробку спеціальні дилерські організації, тоді як приватна особа може здати АКБ в залежності від ємності – 2 гривні за ампер-год.
Згідно з прийнятою у 2006 році Директивою ЄС, використання деяких небезпечних речовин в акумуляторних батареях повинно бути обмежене, а збір і переробку необхідно довести у 2012 році до 25%, а у 2016 році - до 45%. Крім цього, відповідно до встановлених документом нормативів повинні бути перероблені 65% від середньої ваги свинцево-кислотних батарей, 75% від середньої ваги нікелево-кадмієвих батарей і 50% від середньої ваги інших відпрацьованих батарей.
Як наголошують фахівці, гармонізація вітчизняних нормативно-правових актів із законодавством ЄС зобов'язує й Україну дотримуватися вказаних показників.