З наближенням зими дорожні служби роблять запас солі, гравію та піску в очікуванні приходу морозів і появи слизьких доріг. Але цей щорічний ритуал в умовах холоду може незабаром стати непотрібним. В журналі ACS Industrial&Engineering Chemistry Research повідомляється про нові матеріали для доріг, які можуть розморозити самі себе.
Кожну зиму, в морози, дороги посипають сіллю, піском або іншими хімічними сумішами, аби якимось чином запобігти обледенінню. Але таке покриття не залишається довго на вулиці. Танення снігу та транспорт стирають його, створюючи необхідність повторного нанесення. Щоб розірвати це зачароване коло, Seda Kizilel та колеги забажали віднайти спосіб самостійного «розморожування» дороги.
Дослідник почали з форміату калію в поєднанні з полімером стирол-бутадієн-стирол. Вони додали цю суміш до бітуму, основного компонента асфальту. Отриманий матеріал був таким же міцним як і немодифікований бітум, але мав властивість значної затримки утворення льоду під час лабораторних досліджень. В лабораторії таке покриття на новому композиті формувалось впродовж двох місяців. В умовах використання композиту на реальних дорогах процес формування може тривати ще довше – оскільки сіль-полімерний композит буде рівномірно розташований по всьому асфальту. Таким чином, автомобілі будуть їхати по асфальту та стирати сольове покриття, а воно буде постійно «поповнюватися» протягом багатьох років.
Новий дорожній матеріал (праворуч) запобігає утворенню льоду у порівнянні з традиційними матеріалами (ліворуч). Credit: American Chemical Society
Джерело: Derya Aydın, Riza Kizilel, Ramazan O. Caniaz, Seda Kizilel. Gelation-Stabilized Functional Composite-Modified Bitumen for Anti-icing Purposes. Industrial & Engineering Chemistry Research, 2015; DOI: 10.1021/acs.iecr.5b03028