В Україні правильно збирається і переробляється лише 10% автомобільних шин.
За різними оцінками, в країні щорічний приріст шин, що підлягають утилізації, становить від 300 до 400 тис. тонн, пише Термінал.
Як зазначає директор ТОВ «Перспективні переробні системи» Роман Гордеєв, близько 20% покришок використовується не за призначенням, а решта потрапляє на санкціоновані і стихійні звалища, або й просто у лісопосадки.
«Деякі великі виробництва спалюють у потужних печах відходи гуми круглий рік, забруднюючи навколишнє середовище і порушуючи чинне законодавство, - наголошує фахівець. - В той же час з шин, окремі види яких можуть бути включені у групу відходів ІІІ класу небезпеки, роблять колодязі, підпірні стінки, огорожу для стадіонів, велотреків та картинг-дромів».
ТОВ «Перспективні переробні системи», яке працює на ринку збору та переробки ТПВ другий рік, при піролізі відпрацьованих автомобільних покришок отримує світле і темне пічне паливо, а також супутній продукт: технічний вуглець для твердопаливних котлів – так званий «альтернативний напівкокс».
«Одержане з шин паливо, яке має нижчу теплоту згоряння 8 кКал/кг, екологічно чисте у виробництві та успішно конкурує з традиційним паливом завдяки низькій вартості, - розповідає Роман Гордеєв. – Ми консультувалися з провідними швейцарськими фахівцями у сфері переробки та утилізації відходів, але не копіювали систему, а спиралися на власний успішний досвід на інших ринках і в інших виробничих сферах».
Втім, навіть при зростанні інтересу до альтернативного палива в останні роки ажіотажного попиту на продукцію не спостерігається, каже директор ТОВ «Перспективні переробні системи». «Ми знаходимо свого клієнта, надаючи комплексні рішення і сервісний супровід, - каже фахівець. - Наші основні покупці – це представники агропромислового сектору та спеціалізовані підприємства".
Залучивши шиномонтажні організації, ТОВ «Перспективні переробні системи» започаткувало ініціативу «Пункт Прийому Шин», в рамках якої автовласники мають можливість безкоштовно здати відпрацьовані покришки на переробку.
Шини та відходи гумово-технічного виробництва у вигляді порошку та гранул також можуть стати прекрасним наповнювачем для дорожнього полотна та тротуарної плитки. «Європейські країни додають гуму з відпрацьованих шин в асфальт, роблячи дороги довговічнішими і стійкішими до деформації при низьких і високих температурах, - зауважує фахівець. – Така технологія значно зменшує витрати на ремонт та утримання доріг, а також сприяє зменшенню шуму».
За оцінками польських дорожників, щоб покрити 1 км дороги потрібно від 400 до 1200 використаних автомобільних шин.
Роман Гордеєв нарікає, що проекти у сфері переробки ТПВ як самостійний напрям бізнесу реалізувати нерентабельно.
«Абсолютно не працюють державні програми контролю утилізації та переробки відходів, в результаті чого безпосередні переробники ТПВ не отримують так званого «утилізаційного збору», - розповідає він. - Говорити про успішність бізнесу поки що не доводиться».
За утилізацію автошин платить не більше 10% підприємств. «Із-за відсутності необхідної бази нормативної документації, багато компаній, які зобов'язані заплатити за утилізацію того чи іншого відходу, замість цього намагаються його продати, збільшуючи тим самим заготівельні витрати переробників, - наголошує фахівець. - Як результат, коштів для розширення потужностей виробництва, модернізації, а також впровадження нових технологій немає».
За даними фахівців, викинуті на смітник автошини в природних умовах розкладаються не менше 100 років. Під дією атмосферних опадів і грунтових вод з покришок вимиваються токсичні органічні сполуки: дифеніламін, дибутилфталат, фенантрен. Крім того, такі відходи легко займаються і при горінні виділяють в атмосферу токсичні речовини. За різними оцінками, кількість неутилізованих шин в Україні перевищує 10 млн. тонн.
Наразі у Чернівецькій області розроблено обладнання для переробки відходів гуми, автомобільних шин і пластичної маси у рідке і газоподібне паливо.