Вчені Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» спільно з Харківським тракторним заводом розробили інноваційну двопоточну безступінчасту гідрооб'ємно-механічну трансмісію для колісних тракторів, яка підвищує їх продуктивність, економить паливо і одночасно з цим суттєво зменшує психо-фізичні навантаження на тракториста. При цьому нова трансмісія значно дешевша закордонних аналогів і дозволяє тракторам виробництва ХТЗ залишатися в бюджетному сегменті ринку.
Нова безступінчаста трансмісія дає такі переваги:
- забезпечує плавне безступінчасте регулювання швидкості сили тяги трактора;
- підвищує продуктивність праці;
- полегшує працю тракториста і покращує ергономіку трактора в цілому;
- сприяє підвищенню надійності роботи двигуна;
- знижує витрату палива;
- дозволяє розвантажити штатну гальмівну систему трактора.
«Нова розробка дозволить замінити ступінчасті механічні коробки передач, які вже десятиліттями використовуються у вітчизняних тракторах, постійно модернізуються, але все ж мають свою межу. Створена безступінчаста гідрооб'ємно-механічна трансмісія відповідає сучасним тенденціям світового тракторобудування і дозволяє Харківському тракторному заводу значно підвищити споживчі якості вітчизняних тракторів і зміцнити свою конкурентоспроможність на світовому ринку. Важливою перевагою нової трансмісії є те, що вона орієнтована не тільки на установку в нові трактори серії ХТЗ-170/240, але може використовуватися на вторинному ринку для тракторів серій ХТЗ-150К, 170 і 172», – коментує заступник директора технічного АТ «ХТЗ», завідувач кафедрою «Автомобіле- і тракторобудування» НТУ «ХПІ», д.т.н., професор Вадим Самородов.
Протягом останніх 15 років команда вчених НТУ «ХПІ» займається проблемами вдосконалення конструкцій і підвищенням показників тракторів виробництва ХТЗ. На профільній кафедрі «Автомобіле- і тракторобудування» створені і розвиваються два новітніх наукових напрями – це структурний та параметричний синтез безступінчастих трансмісій транспортних засобів і просторово-топологічний підхід щодо визначення і прогнозування основних техніко-економічних показників тракторів.
Створення наукоємної і високо уніфікованої безступінчастої гідрооб'ємно-механічної трансмісії для вітчизняних тракторів стало результатом тісної співпраці вчених кафедри «Автомобіле- і тракторобудування» університету та фахівців АТ «ХТЗ».
Нова трансмісія захищена 3 патентами України, особливості її роботи викладені в ряді статей в авторитетних наукових виданнях. Творчі ініціативи вчених, конструкторів і виробничників, а головне – їх злагоджену спільну роботу постійно підтримують ректор НТУ «ХПІ» професор Леонід Товажнянський та Генеральний директор АТ «ХТЗ» Владислав Губін.
На даному етапі дослідні зразки трансмісії вже виготовлені, проведені заводські стендові випробування. В даний час нова безступінчаста трансмісія встановлюється на трактор ХТЗ-240, на якому буде відпрацьовуватися її електронна система управління і робота в складі трактора при виконанні сільськогосподарських технологій.
Розроблена трансмісія викликала великий інтерес серед фермерів і фахівців в області сільгоспмашинобудування на міжнародній виставці «Агросалон-2014» і на міжнародному форумі з відродження фермерських господарств в Україні «Агропорт-2014».
За інформацією НТУ «Харківський політехнічний інститут»