29 липня Програма USAID «Лідерство в економічному врядуванні» та Державне агентство з питань електронного урядування України провели круглий стіл «Електронні послуги як «ключ» до ефективного реформування системи надання адміністративних послуг в Україні». Спрощення найбільш «популярних» адмінпослуг для МСБ та переведення їх у цифровий формат – одне з завдань,над якими працює Програма ЛЕВ. Круглий стіл, який зібрав представників бізнесу, профільних міністерств та установ, представників районних у місті Києві адміністрацій,міжнародних та вітчизняних експертів, мав на меті окреслити ситуацію у сфері надання адмін послуг е-каналами та перспектив розвитку цієї сфери та започаткувати відкритий діалог влади і бізнесу з цієї болючої теми. Як зазначив заступник Голови Державного агентства з питань електронного врядування України Олексій Вискуб, головне, щоб від моменту проектуванння е-послуг до моменту впровадження був постійний діалог між усіма зацікавленими сторонами. Такий підхід дасть найкращий результат.
Міжнародний досвід представляли наші сусіди – Естонія та Молдова. Зокрема, на урядовому естонському порталі www.eesti.eeузагальнено всі послуги, які надаються громадянам та бізнесу е-каналами. Наприклад, заповнення податкової декларації в е-формі зараз займає у громадян усього 3 хвилини.
Всі, хто працює в цій сфері, знає, що Естонія – один з лідерів у сфері е-врядування, проте досвід колег із Молдови виявився не менш цікавим. У Молдові є спеціальне агентство, E-Government Center, відповідальне за розробку, впровадження та координацію всіх технічних рішень для всіх міністерств розробки. І вже зараз у Молдові кожна нова послуга від держави обов‘язково розробляється і в е-вигляді.
Віктор Тимощук, заступник Голови Центру політико-правових реформ, розповів про те, що успіх впровадження адмінпослуг е-каналами зараз залежатиме і від процесів децентралізації та бажання, а головне – можливості - органів місцевої влади брати на себе повноваження по наданню таких послуг на місцях. Одним з першочергових завдань експерт вважає наведення порядку з оплатою адмінпослуг (зведення до мінімуму кількості платежів за послугу та впорядкування ціноутворення).
На завершення Олексій Вискуб представив Концепцію розвитку системи надання електронних послуг в Україні, зупинившись на основних бар’єрах. Зокрема, одна з найбільших перешкод - несформованість нормативно-правової бази, що регулює сферу надання е-послуг. Адже впровадження кожної послуги вимагає перегляду і внесення змін до нормативно-правових актів. Тому розробка технічного рішення може зайняти кілька тижнів, а впровадження самої послуги може затягнутися більше як на півроку.
Програма USAID ЛЕВ протягом наступних днів познайомить вас з презентаціями всіх учасників дискусії, поки ми готуємо для вас основні висновки круглого столу.