Під час розгляду питання про фінансове забезпечення сфери науки і освіти у 2016 році серед інших питань порядку денного засідання Комітету 17 лютого, голова Комітету Лілія Гриневич зазначила, що «скорочення фінансування освітньої та наукової сфери вже призвело до звільнення сотень висококваліфікованих працівників».
Частка коштів з загального фонду державного бюджету, що була спрямована Міністерству освіти і науки України та НАН України, у 2014 році складала 4,2 % та 0,67%, але у 2016 році ця частка становить 2,27% та 0,31%, відповідно. Отже, видатки з загального фонду державного бюджету на освіту та науку у 2016 році скорочені майже у 2 рази.
Голова Комітету зазначила, що в цій ситуації Уряд зможе зробити корективи, але він не зможе збільшити видатки на сферу освіти і науки в два рази. І тому потрібно наводити для коригування цифри, які справді необхідні, аби прожити цей рік. Для цього слід визначити пріоритети.
«Дані по Національній академії наук та національним галузевим академіям драматичні, таке скорочення фінансування академій несе загрозу знищення науки в цілому. Лише за 2015 рік чисельність співробітників в НАН України без всякого скорочення зменшилась на 2 830 чоловік, а середня заробітна плата в Національній академії аграрних наук України становила 2880 грн. Гроші на академії Кабінету Міністрів доведеться виділяти з інших джерел. Також вважаю, що питання підручників має бути закритим. Сума, необхідна для забезпечення школярів підручниками становить 254 мільйони. Маю пропозицію взяти цю суму із коштів, закладених на фінансування політичних партій», – зауважила голова Комітету.
У зв’язку з цією пропозицією вона звернулася до секретаріату Комітету та Міністерства фінансів із завданням допомогти проаналізувати Закон «Про фінансування політичних партій» щодо суми, виділеної на фінансування політичних партій і строку, на який її виділено.
Голова Комітету привернула увагу учасників засідання до проблеми формування державного бюджету. Вона зазначила, що Міністерство фінансів України при формуванні бюджетних пропозиції до Державного бюджету України виходить за межі правового поля, порушує статті Бюджетного кодексу та норми законів України щодо наукової та освітянської сфери, необґрунтовано щорічно вносить зміни кодів бюджетної класифікації, що створює плутанину та труднощі у розподілі коштів та контролі за їх використанням. Запроваджується режим секретності та закритості бюджетного процесу, а на запити народних депутатів України – членів Комітету надається не конкретна, а подекуди неправдива інформація.
Недотримання Міністерством фінансів України законодавчих норм у бюджетному процесі принижує роль Міністерства освіти і науки України, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук України як головних розпорядників бюджетних коштів, що створює загрозу у реалізації політики держави у сфері освіти і науки.
«У зв’язку з браком готовності Міністерства фінансів до співпраці з Комітетом та відсутністю чесного діалогу, ціла галузь освіти ризикує бути знищеною», - констатувала вона. Серед речей, які потребують негайного вирішення, голова Комітету назвала своєчасне забезпечення підручниками, тендер на які слід оголошувати вже зараз.
Комітет з питань науки і освіти відзначив, що стан фінансового забезпечення науки і освіти у 2016 році є таким, що не відповідає сучасним вимогам європейського законодавства, положенням чинних законів України у науковій та освітянській сфері та закладає руйнівні процеси в освіті і науці та рекомендував Кабінету Міністрів України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету внести зміни до проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо збільшення видатків.
Відео https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-Otwt4zJhCY