Відкрив захід заступник Голови Державної служби Володимир Дмитришин. Він, зокрема, зазначив, що проведення семінару, який проводиться вже далеко не вперше, спрямовано на полегшення взаємодії органів Державної системи правової охорони інтелектуальної власності із заявниками та патентними повіреними.
Спрощення процедур двосторонньої взаємодії за рахунок упровадження цифрових технологій дозволяє заощадити час, матеріальні та фінансові ресурси, дає можливість найбільш швидко та комфортно обслуговувати потреби заявників та їхніх представників. Оптимізація процесів взаємодії окресленим шляхом, за словами Володимира Дмитришина, є одним з основних завдань Державної служби. Також він наголосив на постійному зростанні активності в системі подання електронних заявок (СПЕЗ) з моменту її впровадження у 2010 році. Зокрема, останнім часом можна спостерігати стійке зростання кількості заявок на винаходи, що свідчить про сталий розвиток винахідництва та сфери інновацій в Україні.
Продовжуючи семінар, заступник директора з інформаційно-технічного забезпечення експертизи ДП «УІПВ» Сергій Мосов закликав учасників семінару до конструктивного обговорення особливостей безпаперового обміну інформацією. За його словами, інноваційний швидкий спосіб взаємодії заявника та закладу експертизи, народжений у стінах ДП «УІПВ» та схвально сприйнятий колегами з європейських патентних відомств, на сьогодні набрав значних обертів. Найбільшим попитом послуги системи електронного подання заявок користуються серед заявок на корисні моделі, винаходи й знаки для товарів і послуг. Та, незважаючи на значно меншу популярність у заявників географічних позначень і топографій інтегральних мікросхем, послуги системи незабаром поширюватимуться й на ці об’єкти промислової власності.
З чого ж складається система двостороннього обміну інформацією між заявником і закладом експертизи? Начальник відділення комп’ютеризації та інформаційних технологій ДП «УІПВ» Микола Монастирецький запропонував розглянути розроблену працівниками підприємства модель, окресливши її основні переваги перед традиційними алгоритмами подання та розгляду документів. Виключення із системи таких складових, як друк документа, поштове пересилання, занесення твердої копії в електронну базу з боку отримувача (усі ці дії уповільнюють процес подання заявок та часто супроводжуються помилками), дає можливість отримати швидкий, зрозумілий і комфортний для користувача сервіс.
Ключовим компонентом у представленій моделі є система електронного подання заявок. Вона являє собою комплекс програмно-технічних засобів, розміщених на сервері в закладі експертизи. Організація взаємодії між заявниками та закладом експертизи реалізована за дворівневою моделлю «клієнт – сервер» через мережу Інтернет.
Щодо шляхів удосконалення системи та популяризації її серед заявників, у тому числі потенційних, найбільш ефективним заходом буде відмова від обов’язкового подання паперових документів, особливо це стосується міста Києва, – підкреслив Микола Монастирецький.
Подальші доповіді семінару були присвячені практичним аспектам окресленого питання.
Так, особливості створення документів для роботи з електронною системою подання заявок були висвітлені в доповіді головного спеціаліста відділу системного аналізу та розробки інформаційних технологій ДП «УІПВ» Олексія Дроб’язка «Створення шаблонів електронних документів в середовищі системи подання електронних заявок». Ішлося, зокрема, про особливості проектування, редагування, публікація електронного шаблона адміністратором системи електронного подання заявок; заповнення електронного шаблона; електронний цифровий підпис документа, сформованого на основі шаблона; подання до ДП «УІПВ» електронних документів, сформованих на основі шаблонів.
Доповідач проінформував учасників семінару про стан дослідної експлуатації Цифрової патентної бібліотеки і запросив до співпраці у питаннях покращення конфігурації та змістовного наповнення зазначеної бібліотеки.
Доповідь начальника сектора реєстрації абонентів центру сертифікації ключів ДП «УІПВ» Костянтина Константінова була присвячена проблемним питанням, які постають під час подання електронних заявок через СПЕЗ, та шляхам їх вирішення. Обговорено характерні проблеми, які мають місце в процесі реєстрації та входу в систему, помилки в роботі з цифровим підписом, сертифікатами безпеки тощо.
Начальник відділу впровадження та супроводу інформаційних технологій ДП «УІПВ» Тарас Пустовіт виступив з доповіддю на тему «Використання електронної пошти (е-mail) для організації обміну документами між закладом експертизи та заявниками». Доповідачем розглянуті такі питання: використання електронної пошти та порядок підготовки документів для відправлення через е-mail; використання стандарту ВОІВ St.22 під час підготовки документів; демонстрація роботи макросів, призначених для автоматизованого форматування документів Microsoft Word; рекомендації щодо оформлення заявок на винаходи та корисні моделі, спрямовані на спрощення оптичного розпізнавання символів (ORC), тощо.
Завершальною на семінарі була доповідь головного спеціаліста відділу впровадження та супроводу інформаційних технологій ДП «УІПВ» Сергія Болєлого «Підготовка електронної заяви у форматі PCT-EASY для подання міжнародної заявки до Відомства-одержувача». До уваги слухачів прозвучала інформація про можливі режими роботи програмного забезпечення PCT-SAFE; про формати документів, які можуть бути оброблені відомством-одержувачем. Також у якості прикладу за допомогою програмного засобу PCT-SAFE було підготовлено демонстраційну заявку для відправки до відомства-одержувача.
Прес-служба Державної служби інтелектуальної власності України