Десятки тисяч людей намагаються знайти гроші, щоб «розкрутити» свій проект. У той же час венчурні інвестори воюють за хороші ідеї - настільки їх мало. У які проекти і на яких умовах готові сьогодні вкладати інвестори, розповіла в інтерв'ю газеті “Московские Новости” генеральний директор компанії Fast Lane Ventures Марина Трещова. Є відчуття, що дуже багато хто сьогодні вважає - можна придумати ідею інтернет-проекту і потім, нічого не роблячи, отримати купу грошей.
Звідки це?
Частина людей безсумнівно так і думає. Але ці мрії досить швидко розбиваються об реалії.
А чому виник такий тренд?
У Росії є величезна аудиторія, для якої немає хороших пропозицій. В рунеті сьогодні є великі бізнеси, які були створені 10-12 років тому, такі як Yandex, Mail Group, і більше нічого - порожнеча, яку можна і потрібно заповнювати. В який момент почався підйом інтересу до стартапів?
Коли пішов значний приріст інтернет-аудиторії. Інтернет прийшов у регіони, і сааме там зараз основне зростання. Ми вважаємо, що і в Москві достатньо місця, щоб розвинути великі, гарні інтернет-компанії в електронній комерції, а вже в регіонах – просто неоране поле.
Адже до вас люди не тільки самопливом приходять, ви самі шукаєте команди. З якою метою?
Шукаємо. Щоб зробити успішний проект, потрібні люди з певним набором якостей, перш за все з високою підприємницькою активністю. Кожен член команди повинен ставитися до того, що він робить, як до свого власного бізнесу. Це досить рідкісні люди. У нас багато співробітників, фонтануючих ідеями, людей творчих. Але перетворити ідею в працюючий бізнес, який повинен принести як фінансовий, так і операційний результат, дуже непросто.
Можете окреслити «портрет» типового стартапера?
Якщо говорити про нашу компанію, то лідери стартапів - люди, у яких є як мінімум десять років досвіду в індустрії. І це необов'язково інтернет, тому що для споживчих проектів інтернет - це просто майданчик. Для нашого інтернет-магазину взуття Sapato, наприклад, ключовим є ассортимент взуття. Лідер компанії і кістяк його команди - це люди, які довго працювали в класичному взуттєвому рі- тейлі. Люди, що створюють пошуковик авіаквитків Jizo, - це команда, яка працює в тревел-індустрії з 1995 року. Наші лідери - це перш за все профільні люди, які прийшли до того, що хочуть працювати у власному бізнесі. Але у них обов'язково повинні бути лідерські якості, вониобов'язково повинні любити продукт, вірити в бізнес-модель. Інакше команда за ними не піде.
А як же легендарні особистості, такі як Павло Дуров. Чи розумів він, де буде «Вконтакте» через п'ять років після запуску?
Я думаю, що Павло Дуров чітко розумів, як розвивався Facebook, бачив можливості Росії, йому були зрозумілі плюси і мінуси реалізації «Однокласників». Він прийшов і реалізував «Вконтакте» на основі якісної та перевіреної бізнес-моделі. І якщо на запуску він був близький до Facebook, то потім почав змінювати «Вконтакте» під потреби російськомовної аудиторії. Це просто адаптація перевіреної західної бізнес-моделі.
А ми віримо в перевірені бізнес-моделі.
І нецікаво спробувати неперевірені?
У нас був досвід, і він не був успішний. Більше ми так робити не будемо. Наша сильна сторона – це швидкість реалізації, а швидкість можлива тільки при розробці бізнесу на основі перевіреної моделі. Не буває такого, щоб бізнес-модель, реалізована і затребувана на різних ринках світу, не спрацювала в Росії. Не спрацювати це може тільки в разі поганої реалізації. Звичайно, можна створити якийсь великий проект і по-іншому, інакше не було б нинішніх інтернет-грандів, але тут питання в тому, хто що обирає. Ми хочемо швидко переносити на російський ринок перевірені бізнес- ідеї, щоб в короткі терміни отримати віддачу.
Як, на вашу думку, потрібно розподіляти частки в бізнесі?
Чим менше частка автора ідеї, лідера, тим більше внесок підтримуючої компанії - бізнес-інкубатора, бізнес- акселератора, фонду. Наприклад, інвестор, який фінансує початкову стадію проекту, може надати майданчик для розвитку бізнесу, профільну експертизу, допомогти в подальшому залученні ресурсів для реалізації наступних етапів. Є ті, хто цим не користується як в Росії, так і на За- ході. Одна точка зору така: «Я хочу все своє. Нехай буде менший бізнес, але я зроблю все самостійно ». А є інша: «Я хочу стати частиною Fast Lane Ventures, і я також буду мотивований разом з інвесторами за 3-5 років побудувати дуже великий бізнес». Це вибір конкретної людини. Я не вважаю, що є якийсь єдиний підхід, кожен вибирає те, що йому близько.
Можете оцінити, скільки відсотків з тих, хто шукає фінансування на стартап, знаходять кошти? Відсотка два-три?
Я думаю, що цифри такого порядку. Загальною статистики по країні немає. Ми можемо тільки про себе говорити. Ми розглянули близько тисячі бізнес- моделей, відкрили поки 15 компаній. Ось вам і співвідношення. З чим ви пов'язуєте такий малий відсоток проектів, які отримали фінансування? У кожного з інвесторів свої вимоги. Наприклад, нам важливо, щоб ідея вже довела свою спроможність. Повинно бути розуміння, як бізнес буде розвиватися в найближчі роки, повинні бути зрозумілі цілі, до яких прагне компанія. І левова частка пропонованих нам проектів не відповідає нашим критеріям відбору. З іншого боку, приходять відповідні нам люди в Runa Capital - і там їм заявляють, що споживчі проекти їм нецікаві, їм потрібні технологічно складні плат- форми. Якби творці стартапів віддавали собі звіт, що, умовно кажучи, всього можливих інвесторів тисяча, а їх проект зацікавить ось ці конкретні десять, то співвідношення було б вище. Але це дуже важка і непроста робота - знайти правильного інвестора і правильно презентувати свій
продукт.
Цікавий момент: немає вибухового інтересу до підприємництва взагалі, є інтерес до інтернет-підприємництва. У чому причина?
Сьогодні багато речей технологічно стали простішими. Ви можете створити найпростіший сайт за три дні. Далі можна зареєструватися в якості індивідуального підприємця і щось починати робити. Наприклад, потихеньку торгувати повітряними кульками через інтернет. Але це дуже дрібний масштаб бізнесу. І щоб виростити великий бізнес, по- трібно набагато глибше розуміння профільного сегмента. За інтернет- комерцією стоять не менш складні бізнес-процеси, ніж за офлайновим торговим бізнесом. Створити свій сайт просто, але сайт - це не бізнес.
У чому різниця між російським і західним ринком стартапів?
У активності. Хоча західний ринок більш насичений і конкуренція велика, інвесторам простіше вкласти гроші в стартап на більш зрозумілій і близькій їм території. Завжди є шанс, що саме цей проект “вистрілить” і принесе прибуток. А якщо не принесе, то в дуже короткий час можна бізнес продати, не- хай і за дуже невеликі гроші. Якщо той же інвестор розглядає як альтернативу Росії, то тут ситуація інша. Ринок цікавий, зростаючий, але на ньому поки низька активність. І він стикається з питанням: а чи цікаво
саме сюди вкладати гроші або, наприклад, краще вкластися в Бразилію або Китай? На щастя, все більше інвесторів відповідають для себе на питання про інтерес до російсь-
кого ринку позитивно. Останні 4-5 місяців ми бачимо сплеск активності західних інвесторів. Вони усвідомлюють, що в Америці та Західній Європі зростання не буде, а скоріше буде невеликий мінус, і шукають для себе цікаві ринки.__