Марина Трещова: Ми віримо тільки в перевірені бізнес-моделі

Десятки тисяч людей намагаються знайти гроші, щоб «розкрутити» свій проект. У той же час венчурні інвестори воюють за хороші ідеї - настільки їх мало. У які проекти і на яких умовах готові сьогодні вкладати інвестори, розповіла в інтерв'ю газеті “Московские Новости” генеральний директор компанії Fast Lane Ventures Марина Трещова. Є відчуття, що дуже багато хто сьогодні вважає - можна придумати ідею інтернет-проекту і потім, нічого не роблячи, отримати купу грошей.

Звідки це?

Частина людей безсумнівно так і думає. Але ці мрії досить швидко розбиваються об реалії.

А чому виник такий тренд?

У Росії є величезна аудиторія, для якої немає хороших пропозицій. В рунеті сьогодні є великі бізнеси, які були створені 10-12 років тому, такі як Yandex, Mail Group, і більше нічого - порожнеча, яку можна і потрібно заповнювати. В який момент почався підйом інтересу до стартапів?

Коли пішов значний приріст інтернет-аудиторії. Інтернет прийшов у регіони, і сааме там зараз основне зростання. Ми вважаємо, що і в Москві достатньо місця, щоб розвинути великі, гарні інтернет-компанії в електронній комерції, а вже в регіонах – просто неоране поле.

Адже до вас люди не тільки самопливом приходять, ви самі шукаєте команди. З якою метою?

Шукаємо. Щоб зробити успішний проект, потрібні люди з певним набором якостей, перш за все з високою підприємницькою активністю. Кожен член команди повинен ставитися до того, що він робить, як до свого власного бізнесу. Це досить рідкісні люди. У нас багато співробітників, фонтануючих ідеями, людей творчих. Але перетворити ідею в працюючий бізнес, який повинен принести як фінансовий, так і операційний результат, дуже непросто.

Можете окреслити «портрет» типового стартапера?

Якщо говорити про нашу компанію, то лідери стартапів - люди, у яких є як мінімум десять років досвіду в індустрії. І це необов'язково інтернет, тому що для споживчих проектів інтернет - це просто майданчик. Для нашого інтернет-магазину взуття Sapato, наприклад, ключовим є ассортимент взуття. Лідер компанії і кістяк його команди - це люди, які довго працювали в класичному взуттєвому рі- тейлі. Люди, що створюють пошуковик авіаквитків Jizo, - це команда, яка працює в тревел-індустрії з 1995 року. Наші лідери - це перш за все профільні люди, які прийшли до того, що хочуть працювати у власному бізнесі. Але у них обов'язково повинні бути лідерські якості, вониобов'язково повинні любити продукт, вірити в бізнес-модель. Інакше команда за ними не піде.

А як же легендарні особистості, такі як Павло Дуров. Чи розумів він, де буде «Вконтакте» через п'ять років після запуску?

Я думаю, що Павло Дуров чітко розумів, як розвивався Facebook, бачив можливості Росії, йому були зрозумілі плюси і мінуси реалізації «Однокласників». Він прийшов і реалізував «Вконтакте» на основі якісної та перевіреної бізнес-моделі. І якщо на запуску він був близький до Facebook, то потім почав змінювати «Вконтакте» під потреби російськомовної аудиторії. Це просто адаптація перевіреної західної бізнес-моделі.

А ми віримо в перевірені бізнес-моделі.

І нецікаво спробувати неперевірені?

У нас був досвід, і він не був успішний. Більше ми так робити не будемо. Наша сильна сторона – це швидкість реалізації, а швидкість можлива тільки при розробці бізнесу на основі перевіреної моделі. Не буває такого, щоб бізнес-модель, реалізована і затребувана на різних ринках світу, не спрацювала в Росії. Не спрацювати це може тільки в разі поганої реалізації. Звичайно, можна створити якийсь великий проект і по-іншому, інакше не було б нинішніх інтернет-грандів, але тут питання в тому, хто що обирає. Ми хочемо швидко переносити на російський ринок перевірені бізнес- ідеї, щоб в короткі терміни отримати віддачу.

Як, на вашу думку, потрібно розподіляти частки в бізнесі?

Чим менше частка автора ідеї, лідера, тим більше внесок підтримуючої компанії - бізнес-інкубатора, бізнес- акселератора, фонду. Наприклад, інвестор, який фінансує початкову стадію проекту, може надати майданчик для розвитку бізнесу, профільну експертизу, допомогти в подальшому залученні ресурсів для реалізації наступних етапів. Є ті, хто цим не користується як в Росії, так і на За- ході. Одна точка зору така: «Я хочу все своє. Нехай буде менший бізнес, але я зроблю все самостійно ». А є інша: «Я хочу стати частиною Fast Lane Ventures, і я також буду мотивований разом з інвесторами за 3-5 років побудувати дуже великий бізнес». Це вибір конкретної людини. Я не вважаю, що є якийсь єдиний підхід, кожен вибирає те, що йому близько.

Можете оцінити, скільки відсотків з тих, хто шукає фінансування на стартап, знаходять кошти? Відсотка два-три?

Я думаю, що цифри такого порядку. Загальною статистики по країні немає. Ми можемо тільки про себе говорити. Ми розглянули близько тисячі бізнес- моделей, відкрили поки 15 компаній. Ось вам і співвідношення. З чим ви пов'язуєте такий малий відсоток проектів, які отримали фінансування? У кожного з інвесторів свої вимоги. Наприклад, нам важливо, щоб ідея вже довела свою спроможність. Повинно бути розуміння, як бізнес буде розвиватися в найближчі роки, повинні бути зрозумілі цілі, до яких прагне компанія. І левова частка пропонованих нам проектів не відповідає нашим критеріям відбору. З іншого боку, приходять відповідні нам люди в Runa Capital - і там їм заявляють, що споживчі проекти їм нецікаві, їм потрібні технологічно складні плат- форми. Якби творці стартапів віддавали собі звіт, що, умовно кажучи, всього можливих інвесторів тисяча, а їх проект зацікавить ось ці конкретні десять, то співвідношення було б вище. Але це дуже важка і непроста робота - знайти правильного інвестора і правильно презентувати свій

продукт.

Цікавий момент: немає вибухового інтересу до підприємництва взагалі, є інтерес до інтернет-підприємництва. У чому причина?

Сьогодні багато речей технологічно стали простішими. Ви можете створити найпростіший сайт за три дні. Далі можна зареєструватися в якості індивідуального підприємця і щось починати робити. Наприклад, потихеньку торгувати повітряними кульками через інтернет. Але це дуже дрібний масштаб бізнесу. І щоб виростити великий бізнес, по- трібно набагато глибше розуміння профільного сегмента. За інтернет- комерцією стоять не менш складні бізнес-процеси, ніж за офлайновим торговим бізнесом. Створити свій сайт просто, але сайт - це не бізнес.

У чому різниця між російським і західним ринком стартапів?

У активності. Хоча західний ринок більш насичений і конкуренція велика, інвесторам простіше вкласти гроші в стартап на більш зрозумілій і близькій їм території. Завжди є шанс, що саме цей проект “вистрілить” і принесе прибуток. А якщо не принесе, то в дуже короткий час можна бізнес продати, не- хай і за дуже невеликі гроші. Якщо той же інвестор розглядає як альтернативу Росії, то тут ситуація інша. Ринок цікавий, зростаючий, але на ньому поки низька активність. І він стикається з питанням: а чи цікаво

саме сюди вкладати гроші або, наприклад, краще вкластися в Бразилію або Китай? На щастя, все більше інвесторів відповідають для себе на питання про інтерес до російсь-

кого ринку позитивно. Останні 4-5 місяців ми бачимо сплеск активності західних інвесторів. Вони усвідомлюють, що в Америці та Західній Європі зростання не буде, а скоріше буде невеликий мінус, і шукають для себе цікаві ринки.__

Регіони

Vinnytsya Lutsk Dniepropetrivsk Donetsk Zhytomyr Uzhgorod Zaporizhzhya Ivanofrankivsk Kyivska Kyrovograd Crimea Lugansk Lviv Mykolaiv Odessa Poltava Rivne Sumy Ternopil Kharkiv Kherson Khmelnytsky Cherkasy Chernigiv Chernivtsi
Київ

Публікації

March 2024
Mo Tu We Th Fr Sa Su
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

 

Випадкова стаття

  • 1
  • 2
  • 3

Татарстан: в Автограде открылось инновац…

19-12-2012 Светлана - avatar Светлана

В городе Набережные Челны на площадях ОАО «КИП-Мастер» состоялось открытие инновационного комплекса компании «Плакарт» по газотермическому напылению и наплавке.

Мінфін РФ може відмовити у фінансуванні …

17-08-2012 user_kiev_3 - avatar user_kiev_3

Всі три державні фонди підтримки науки - Фонд сприяння розвитку малих форм підприємств у науково-технічній сфері, Російський фонд фундаментальних досліджень (РФФД) і Російський гуманітарний науковий фонд (РГНФ) до 2015 року...

«КАРБОН» – вуглецевий гемосорбент нового…

11-03-2015 Anna - avatar Anna

«КАРБОН» – вуглецевий гемосорбент нового покоління

Науковці Інституту сорбції та проблем ендоекології НАН України розробили інноваційний вуглецевий гемосорбент для очищення крові поза організмом. Вуглецеві гемосорбенти для очищення крові поза організмом застосовуються у клінічній практиці як ефективний засіб...