МЕХАНІЗМИ ДЕРЖАВНОЇ ПІДТРИМКИ ТРАНСФЕРУ ТЕХНОЛОГІЙ В ДЕРЖАВАХ-ЧЛЕНАХ ЄС ТА ПИТАННЯ ВДОСКОНАЛЕННЯ РЕГУЛЮВАННЯТРАНСФЕРУ ТЕХНОЛОГІЙ В УКРАЇНІ

В Україні не набув розвиток програм державно-приватного партнерства з проведенням за рахунок спільного державного та приватного фінансування:

- прикладних досліджень в інтересах підприємств України, в тому числі в інтересах малих та середніх підприємств;

- дослідно-конструкторських робіт наукових установ та вищих учбових закладів та трансферу техно-логій з наукових установ та учбових закладів до промисловості;

- надання комплексу послуг для малих технологічно-орієнтованих підприємств:

з розробки бізнес- плану, допомоги у забезпеченні початкового фінансування, проведення маркетингу, менеджменту, охорони об’єктів права інтелектуальної власності;

- формування початкового капіталу малих технологічно-орієнтованих підприємств;

- розвитку суб’єктів інноваційної інфраструктури: центрів трансферу технологій, наукових, технологічних парків, бізнес-інкубаторів тощо. Також відсутні й державні програми з забезпечення трансферу технологій та комерціалізації наукових досліджень лише за рахуноккоштів Державного бюджету. У зв’язку з зазначеним викликає інтерес аналіз засобів підтримки трансферу технологій державчленів ЄС, зокрема, що стосується положень Рамкової програми Європейської Спільноти щодо державної допомоги у галузі наукових досліджень, розробок та інновацій 2006 року, а також законодавчих актів держав-членів ЄС у вказаній галузі, зокрема, Австрії, ФРН, Угорщини, Швеції, Люксембургу. I. Підтримка комерціалізації результатів наукових досліджень Законодавство багатьох країн ЄС містить положення стосовно фінансової підтримки спільних з промисловістю проектів НДДКР, що базуються на Рамковій програмі

2006 р. ЄС про державну допомогу Зокрема, у випадку Австрії визначаються такі частки державної допомоги. Крім того державна допомога надається для

- з д і й с н е н н я т е х н і к о -економічного обґрунтування (наприклад, для МСП – 75% на попереднє техніко-економічне обґрунтування промислової дослідної діяльності; 50% на попереднє техніко-економічне обґрунтування прикладних розробок. Для великих підприємств і приватних дослідних організацій – 65% стосовно ТЕО промислової дослідної діяльності та 40% стосовно ТЕО прикладних розробок);

- захисту промислової власності (для патентної охорони результатів досліджень у сумі 100% для проектів фундаментальних досліджень; 50% - промислових досліджень; 25% - експериментальних розробок. Крім того у випадку виконання програми декількома підприємствами чи організаціями або якщо проект здійснюється спільно з державною науковою установою тощо верхня межа може бути збільшена на 15%);

- технологічних та організаційних інновацій у послугах (надання допомоги організаціям, що реалізують технологічні та організаційні інновації у послугах, у розмірі до 15% для великих підприємств та приватних дослідних організацій; 25% для середніх зазначених суб’єктів та 35 % для малих);

- підтримки молодих інноваційних підприємств, підтримки інноваційних груп для інвестицій в дослідження, інфраструктуру, доступу до Інтернет тощо. З врахуванням практики державчленів доцільно визначити у законодавстві України конкретні механізми щодо спільного з підприємствами фінансування:

- досліджень та розробок;

- захисту промислової власності;

- розвитку молодих інноваційних

підприємств;

- інноваційних проектів;

- розвитку інноваційної інфраструктури тощо.

2. Надання кредитів, позик та гарантій для реалізації інноваційних проектів та розвитку інноваційних підприємств

Вказані програми широко застосовуються державами - членами, зокрема, ФРН, Угорщиною, Австрією, Данією, Францією, Швецією тощо. З врахування практики реалізації таких програм доцільним є запровадження надання безвідсоткових позик та пільгових кредитів, надання гарантій для фінансування інноваційних проектів у пріоритетних галузях інноваційної діяльності для:

- малих та середніх підприємств, що здійснюють інноваційні проекти;

- інноваційних груп, що сформовані з фірм, які працюють у конкретній сфері або регіоні, з метою сти-мулювання інновацій шляхом тісної співпраці, взаємного доступу до обладнання, обміну знаннями і технологіями, а також шляхом поширення інформації між учасниками групи,

- щойно створених молодих інноваційних підприємств.

Умови надання підтримки можуть включати надання позики у розмірі до 50 відсотків від загальної суми запозичених коштів для реалізації проекту.

3. Надання коштів для формування стартового капіталу інноваційного підприємства

Вказані програми є широко розвинутими, зокрема, в ФРН, Австрії, Іспанії, Франції тощо.При цьому кошти ознаками інноваційного підприємства є, зокрема,

розроблення:

–нової або суттєво вдосконаленої продукції, процесів і послуг і/або їхнє впровадження на ринок;

–інноваційних компонентів, призначених для самого підприємства;

–нової продукції (процесів/послуг), котра відрізняється за своїми основними функціями від попередньої продукції (процесів/послуг) підприємства та ґрунтується на дослідних і дослідно-конструкторських роботах. Заявку на участь мають право подавати малі технологічні підприємства та ключові інвестори (інвестиційні компанії, а також фізичні та юридичні особи, які надають підприємствам власний інвестиційний капітал).

Істотною умовою є вимога, щоб інвестор брав участь у формуванні стартового капіталу підприємства у розмірі такої ж частки, що й надається уповноваженим державним органом, та й здійснював управління часткою стартового капіталу разом із державним органом на основі договору про співпрацю.

4. Підтримка заснування малих підприємств у сфері науки В державах-членах ЄС розвинуті також програми підтримки підготовки до створення інноваційних підприємств

5. Вказані програми фінансують витрати переважно на:

– розробку бізнес-плану, включаю чи необ хі дні дослі дж ення (патентні, ринкові тощо);

– розробку нової продукції і технологій;

– правові та інші послуги зі створення підприємства.

Зокрема, підтримка надається підприємствам промислового сектора, в яких 30% часток у підприємстві перебувають у осіб, що мають майнові права на об’єкти права інтелектуальної власності. Крім того здійснюються програми фінансування вищих учбових закладів та наукових установ з підтримки створення технологічно орієнтованих підприємств. Так, цілями, «стипендій для засновників» у ФРН є фінансове забезпечення засновників із вищих навчальних закладів і наукових установ на підготовчому етапі заснування підприємства для підготовки бізнес-плану та розвитку ідеї торговельної продукції та послуг; сприяння розвитку підприємницьких навичок студентами, випускниками й науковцями з заснування власного підприємства; підвищення рівня підприємницького мислення й активності6.

5. Підтримка суб’єктів інноваційної інфраструктури Як приклад можливо навести досвід Франції, де існує більше 200 структур трансферу та поширення технологій, що включає:

- регіональні центри інновацій та трансферу технологій (CRITT);

- сервісні центри, які надають технологічні послуги на замовлення малих і середніх підприємств;

- структури взаємодії, що сприяють МСП з метою привертання їхньої уваги до інновацій та щоб допомогти у виявлені їх технологічних проблем;

- технологічні платформи (PFT) на базі технічних установ,

- кластери. З врахуванням досвіду державчленів доцільним є підтримка розвитку в Україні:

- і н но в ац і й ни х цен тр і в (надання послуг інноваційним підприємствам з комерціалізації результатів досліджень, виведення на ринок нових товарів та послуг;

- центрів трансферу технологій (формування баз даних результатів досліджень, розробок, що пропонуються для використання та потреб у нових розробках та технологіях; здійснення допомоги підприємствам, особливо МСП, з маркетингу результатів досліджень, використання нових технологій, забезпечення правових, патентних послуг, послуг з управління проектами; здійснення діагностичної та консультаційної діяльності у сфері технологічних розробок тощо;

- технологічних платформ (забезпечення підтримки проектам з проведення досліджень та розробок підприємствам, що співпрацюють із науковими установами та вищими учбовими закладами);

- кластерів тощо.

Регіони

Vinnytsya Lutsk Dniepropetrivsk Donetsk Zhytomyr Uzhgorod Zaporizhzhya Ivanofrankivsk Kyivska Kyrovograd Crimea Lugansk Lviv Mykolaiv Odessa Poltava Rivne Sumy Ternopil Kharkiv Kherson Khmelnytsky Cherkasy Chernigiv Chernivtsi
Київ

Публікації

April 2024
Mo Tu We Th Fr Sa Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

 

Випадкова стаття

  • 1
  • 2
  • 3

У Львівській політехніці відбулося нагор…

19-12-2012 Светлана - avatar Светлана

19 грудня – у день Святого Миколая – у Національному університеті «Львівська політехніка» відбулося урочисте нагородження переможців та призерів ювілейної 70-ї студентської науково-технічної конференції, що тривала впродовж жовтня-листопада цього року....

Дивлячись через непрозорий екран для біл…

07-12-2012 Светлана - avatar Светлана

Беручи зображень за допомогою непрозорих, розсіювання світла шарами є одним з найважливіших можливостей і важливим діагностичним інструментом в багатьох дисциплінах, включаючи нанотехнології і біологічних наук. Сучасні технології не в змозі...

Органи виконавчої влади розпочинають вик…

15-11-2012 user_kiev_3 - avatar user_kiev_3

15.11.2012 | 17:27 Прес-служба Міністерства юстиції Найближчим часом органи виконавчої влади України розпочнуть використання системи електронного документообігу із застосуванням цифрового підпису.