В Україні не набув розвиток програм державно-приватного партнерства з проведенням за рахунок спільного державного та приватного фінансування:
- прикладних досліджень в інтересах підприємств України, в тому числі в інтересах малих та середніх підприємств;
- дослідно-конструкторських робіт наукових установ та вищих учбових закладів та трансферу техно-логій з наукових установ та учбових закладів до промисловості;
- надання комплексу послуг для малих технологічно-орієнтованих підприємств:
з розробки бізнес- плану, допомоги у забезпеченні початкового фінансування, проведення маркетингу, менеджменту, охорони об’єктів права інтелектуальної власності;
- формування початкового капіталу малих технологічно-орієнтованих підприємств;
- розвитку суб’єктів інноваційної інфраструктури: центрів трансферу технологій, наукових, технологічних парків, бізнес-інкубаторів тощо. Також відсутні й державні програми з забезпечення трансферу технологій та комерціалізації наукових досліджень лише за рахуноккоштів Державного бюджету. У зв’язку з зазначеним викликає інтерес аналіз засобів підтримки трансферу технологій державчленів ЄС, зокрема, що стосується положень Рамкової програми Європейської Спільноти щодо державної допомоги у галузі наукових досліджень, розробок та інновацій 2006 року, а також законодавчих актів держав-членів ЄС у вказаній галузі, зокрема, Австрії, ФРН, Угорщини, Швеції, Люксембургу. I. Підтримка комерціалізації результатів наукових досліджень Законодавство багатьох країн ЄС містить положення стосовно фінансової підтримки спільних з промисловістю проектів НДДКР, що базуються на Рамковій програмі
2006 р. ЄС про державну допомогу Зокрема, у випадку Австрії визначаються такі частки державної допомоги. Крім того державна допомога надається для
- з д і й с н е н н я т е х н і к о -економічного обґрунтування (наприклад, для МСП – 75% на попереднє техніко-економічне обґрунтування промислової дослідної діяльності; 50% на попереднє техніко-економічне обґрунтування прикладних розробок. Для великих підприємств і приватних дослідних організацій – 65% стосовно ТЕО промислової дослідної діяльності та 40% стосовно ТЕО прикладних розробок);
- захисту промислової власності (для патентної охорони результатів досліджень у сумі 100% для проектів фундаментальних досліджень; 50% - промислових досліджень; 25% - експериментальних розробок. Крім того у випадку виконання програми декількома підприємствами чи організаціями або якщо проект здійснюється спільно з державною науковою установою тощо верхня межа може бути збільшена на 15%);
- технологічних та організаційних інновацій у послугах (надання допомоги організаціям, що реалізують технологічні та організаційні інновації у послугах, у розмірі до 15% для великих підприємств та приватних дослідних організацій; 25% для середніх зазначених суб’єктів та 35 % для малих);
- підтримки молодих інноваційних підприємств, підтримки інноваційних груп для інвестицій в дослідження, інфраструктуру, доступу до Інтернет тощо. З врахуванням практики державчленів доцільно визначити у законодавстві України конкретні механізми щодо спільного з підприємствами фінансування:
- досліджень та розробок;
- захисту промислової власності;
- розвитку молодих інноваційних
підприємств;
- інноваційних проектів;
- розвитку інноваційної інфраструктури тощо.
2. Надання кредитів, позик та гарантій для реалізації інноваційних проектів та розвитку інноваційних підприємств
Вказані програми широко застосовуються державами - членами, зокрема, ФРН, Угорщиною, Австрією, Данією, Францією, Швецією тощо. З врахування практики реалізації таких програм доцільним є запровадження надання безвідсоткових позик та пільгових кредитів, надання гарантій для фінансування інноваційних проектів у пріоритетних галузях інноваційної діяльності для:
- малих та середніх підприємств, що здійснюють інноваційні проекти;
- інноваційних груп, що сформовані з фірм, які працюють у конкретній сфері або регіоні, з метою сти-мулювання інновацій шляхом тісної співпраці, взаємного доступу до обладнання, обміну знаннями і технологіями, а також шляхом поширення інформації між учасниками групи,
- щойно створених молодих інноваційних підприємств.
Умови надання підтримки можуть включати надання позики у розмірі до 50 відсотків від загальної суми запозичених коштів для реалізації проекту.
3. Надання коштів для формування стартового капіталу інноваційного підприємства
Вказані програми є широко розвинутими, зокрема, в ФРН, Австрії, Іспанії, Франції тощо.При цьому кошти ознаками інноваційного підприємства є, зокрема,
розроблення:
–нової або суттєво вдосконаленої продукції, процесів і послуг і/або їхнє впровадження на ринок;
–інноваційних компонентів, призначених для самого підприємства;
–нової продукції (процесів/послуг), котра відрізняється за своїми основними функціями від попередньої продукції (процесів/послуг) підприємства та ґрунтується на дослідних і дослідно-конструкторських роботах. Заявку на участь мають право подавати малі технологічні підприємства та ключові інвестори (інвестиційні компанії, а також фізичні та юридичні особи, які надають підприємствам власний інвестиційний капітал).
Істотною умовою є вимога, щоб інвестор брав участь у формуванні стартового капіталу підприємства у розмірі такої ж частки, що й надається уповноваженим державним органом, та й здійснював управління часткою стартового капіталу разом із державним органом на основі договору про співпрацю.
4. Підтримка заснування малих підприємств у сфері науки В державах-членах ЄС розвинуті також програми підтримки підготовки до створення інноваційних підприємств
5. Вказані програми фінансують витрати переважно на:
– розробку бізнес-плану, включаю чи необ хі дні дослі дж ення (патентні, ринкові тощо);
– розробку нової продукції і технологій;
– правові та інші послуги зі створення підприємства.
Зокрема, підтримка надається підприємствам промислового сектора, в яких 30% часток у підприємстві перебувають у осіб, що мають майнові права на об’єкти права інтелектуальної власності. Крім того здійснюються програми фінансування вищих учбових закладів та наукових установ з підтримки створення технологічно орієнтованих підприємств. Так, цілями, «стипендій для засновників» у ФРН є фінансове забезпечення засновників із вищих навчальних закладів і наукових установ на підготовчому етапі заснування підприємства для підготовки бізнес-плану та розвитку ідеї торговельної продукції та послуг; сприяння розвитку підприємницьких навичок студентами, випускниками й науковцями з заснування власного підприємства; підвищення рівня підприємницького мислення й активності6.
5. Підтримка суб’єктів інноваційної інфраструктури Як приклад можливо навести досвід Франції, де існує більше 200 структур трансферу та поширення технологій, що включає:
- регіональні центри інновацій та трансферу технологій (CRITT);
- сервісні центри, які надають технологічні послуги на замовлення малих і середніх підприємств;
- структури взаємодії, що сприяють МСП з метою привертання їхньої уваги до інновацій та щоб допомогти у виявлені їх технологічних проблем;
- технологічні платформи (PFT) на базі технічних установ,
- кластери. З врахуванням досвіду державчленів доцільним є підтримка розвитку в Україні:
- і н но в ац і й ни х цен тр і в (надання послуг інноваційним підприємствам з комерціалізації результатів досліджень, виведення на ринок нових товарів та послуг;
- центрів трансферу технологій (формування баз даних результатів досліджень, розробок, що пропонуються для використання та потреб у нових розробках та технологіях; здійснення допомоги підприємствам, особливо МСП, з маркетингу результатів досліджень, використання нових технологій, забезпечення правових, патентних послуг, послуг з управління проектами; здійснення діагностичної та консультаційної діяльності у сфері технологічних розробок тощо;
- технологічних платформ (забезпечення підтримки проектам з проведення досліджень та розробок підприємствам, що співпрацюють із науковими установами та вищими учбовими закладами);
- кластерів тощо.